# Vaardigheden / Kennis

Verantwoordelijkheid
Verantwoordelijkheid, een term die veelvuldig gebruikt wordt. Vaak wordt daarmee bedoeld dat het weloverwogen, doordacht en veilig is. Wie zich verantwoordelijk gedraagt, doet geen ondoordachte dingen, heeft geen impulsieve uitspattingen maar is serieus, maakt keuzes op basis van logische redeneringen....
Lees meer
Zelfbeeld
Je zelfbeeld is gebaseerd op de manier waarop je over je zelf denkt. Je zou deze manier van denken je zelfkennis kunnen noemen. Bij zelfkennis moet je denken aan dat je weet wat je sterke en zwakke kanten zijn, weet...
Lees meer
Puberbrein aan..!
“De context en de motivatie zijn bepalend voor de manier waarop het puberbrein reageert. Je kunt hierbij denken aan de aanwezigheid van leeftijdsgenoten, de instructie van een taak of het nut en belang dat het uitvoeren van een taak voor...
Lees meer
Betrokkenheid i.p.v. motivatie
Motivatie bij jongeren fluctueert en is in ontwikkeling want: Er zijn verschillende vormen van motivatie: – Demotivatie (door negatieve ervaring) – Niet gemotiveerd (a-motivatie) – Extrinsieke motivatie 1. Motivatie door externe factoren (Beloning of straf). 2. Gecontroleerde motivatie (Verwachtingen of...
Lees meer
Bepaal het doel van jongerenparticipatie
Vaak werken we met jongeren samen en hebben we een verborgen doel. Ik wil dat je weer naar school gaat, ik wil dat je inzicht krijgt, je gedrag verandert, etc. Jongeren voelen dan vaak dat er geen gelijkwaardige samenwerking is...
Lees meer
Bepaal je rol samen met jongere
Als je een gezamenlijk doel hebt bepaalt en dit door een gelijkwaardige samenwerking wilt bereiken, is het belangrijk om te bepalen wie wat doet, maar ook hoe je je tot elkaar verhoudt. Wat doet de jongere zelf en welke rol...
Lees meer