# Tips & Trics

Doel = Deal!
Vaak werken we met jongeren samen en hebben we een verborgen doel. Ik wil dat je weer naar school gaat, ik wil dat je inzicht krijgt, je gedrag verandert, etc. Jongeren voelen dan vaak dat er geen gelijkwaardige samenwerking is...
Lees meer
Terugkoppeling
Terugkoppeling of feedback is een proces waarbij de uitkomst van een bewerking wordt teruggevoerd aan de invoer. Er wordt van terugkoppeling of feedback gesproken wanneer data na verwerking opnieuw wordt aangeboden ter vergelijking of verwerking. Meer over dit thema Dit...
Lees meer
Verdeel rollen en taken op basis van competenties
In de samenwerking met jongeren verdelen we verantwoordelijkheden vaak op basis van de rollen die we innemen. De student leert iets van de docent. De professional is automatisch voorzitter van een werkgroepje met jongere. Andersom komt ook voor. We willen...
Lees meer
Samen bepalen van procedures en participatievormen
Er zijn diverse manieren om jongeren mee te laten beslissen. Bekend zijn de inspraakavonden waar voornamelijk volwassenen op afkomen of de enquêtes die nauwelijks door jongeren worden ingevuld. We kennen ook de pizza-bijeenkomsten of de thema-avonden met een bekende artiest...
Lees meer
Taalgebruik; we gebruiken ‘we’
Bij de voorliggende vaardigheid ‘samen beslissen’ hoort een bepaald gedrag. Dit toont dat de gekozen houding en benodigde vaardigheden serieus worden opgevolgd in houding en gedrag. Als je samen over zaken wilt beslissen is het van groot belang dat er...
Lees meer