Zelfbeeld

Je zelfbeeld is gebaseerd op de manier waarop je over je zelf denkt. Je zou deze manier van denken je zelfkennis kunnen noemen. Bij zelfkennis moet je denken aan dat je weet wat je sterke en zwakke kanten zijn, weet wat je leuk vindt, weet waarom je bepaalde dingen op bepaalde manieren doet en dat je ook weet wat je zou kunnen verbeteren aan jezelf. Je zou kunnen zeggen dat je weet hoe jouw persoonlijkheid en beweegredenen in elkaar steken. Dit kan doorgetrokken worden naar dat je weet wat jouw rol is ten opzichte van anderen en in de samenleving.

(bron: hier)

Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over een bepaalde vaardigheid of kennis die vereist is. Wil je meer items lezen die over het aspect ‘kennis en vaardigheden’ gaan dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Samen beslissen
Transparant
Zelfreflectie
Communicatie met jongeren
Bepaal je rol samen met jongere
Bepaal het doel van jongerenparticipatie
Betrokkenheid i.p.v. motivatie
Puberbrein aan..!
Verantwoordelijkheid

Verdieping
Wil je je graag na het lezen van dit item verder verdiepen in items die vanuit deze vaardigheden verder ingaan op toe te passen tips & trics? Lees dan deze items eens door.
Tijd? Nee! Expertise? Ja!
Bepaal je doelgroep
Jongeren bevragen? Timing is king!
Faseren

Stapje terug
Ben je benieuwd welke basishouding er hoort bij dit item over vaardigheden? Lees dan eerst nog even dit item.
De jongere, een analyse…

Een goed begin is het halve werk
Wil je je graag nog even verdiepen in de achtergrondinformatie rondom het centrale onderwerp van dit portal, de voortijdige schooluitval en hoe jongerenparticipatie hierin een positieve bijdrage kan leveren middels het aannemen van de juiste houding, het bezitten van de juiste vaardigheden/kennis, het vertonen van het gewenste gedrag en het toepassen van de meest geschikte werkvormen? Lees dan eerst de achtergronditems die we HIER voor je verzameld hebben

Relevante onderwerpen

Verantwoordelijkheid

Verantwoordelijkheid, een term die veelvuldig gebruikt wordt. Vaak wordt daarmee bedoeld dat het weloverwogen, doordacht en veilig is. Wie zich verantwoordelijk gedraagt, doet geen ondoordachte dingen, heeft geen impulsieve uitspattingen maar is serieus, maakt keuzes op basis van logische redeneringen....

lees meer

Puberbrein aan..!

“De context en de motivatie zijn bepalend voor de manier waarop het puberbrein reageert. Je kunt hierbij denken aan de aanwezigheid van leeftijdsgenoten, de instructie van een taak of het nut en belang dat het uitvoeren van een taak voor...

lees meer

Bepaal het doel van jongerenparticipatie

Vaak werken we met jongeren samen en hebben we een verborgen doel. Ik wil dat je weer naar school gaat, ik wil dat je inzicht krijgt, je gedrag verandert, etc. Jongeren voelen dan vaak dat er geen gelijkwaardige samenwerking is...

lees meer