Voorwaarden stellen en ze borgen doe je samen

Bekend zijn de inspraakavonden waar voornamelijk volwassenen op afkomen of de enquêtes die nauwelijks door jongeren worden ingevuld. We kennen ook de pizza-bijeenkomsten of de thema-avonden met een bekende artiest die de jeugd wel moet aanspreken. Vol enthousiasme worden er de meest creatieve projecten bedacht, maar ja.. de vormen zijn door volwassenen bepaald en sluiten vaak niet aan op de wensen of de agenda van jongeren.

Door voorwaarden voor participatie (omgeving, houding, ondersteuning, budget, kaders, etc.) samen met jongeren op te stellen worden ze beter, voelen jongeren zich serieus genomen en nemen ze hier ook verantwoordelijkheid voor. Door hen te betrekken bij de borging blijf je zelfkritisch en maak je hen mede verantwoordelijk. Lees daartoe ook eens het item genaamd ‘consequent’, omdat je altijd moet blijven evalueren met jongeren.

Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over een bepaalde werkvorm. Wil je meer items lezen die over het aspect ‘vormen’ gaan dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Intervisie
Leerlingen-/studentenraad
Socratische gespreksvoering
Ik vind…want…dus…
ABC-methode
Participatie moet passen

Stapje terug
Ben je benieuwd welk gedrag er vereist is om deze werkvorm toe te passen? Lees dan eerst nog even deze items.
Jongeren ter verantwoording roepen
Afspraken. Nakomen of bijstellen?

Een goed begin is het halve werk
Wil je je graag nog even verdiepen in de achtergrondinformatie rondom het centrale onderwerp van dit portal, de voortijdige schooluitval en hoe jongerenparticipatie hierin een positieve bijdrage kan leveren middels het aannemen van de juiste houding, het bezitten van de juiste vaardigheden/kennis, het vertonen van het gewenste gedrag en het toepassen van de meest geschikte werkvormen? Lees dan eerst de achtergronditems die we HIER voor je verzameld hebben

Relevante onderwerpen

Participatie moet passen

Leerlingen/studentenparticipatie voelt voor leerlingen/studenten vaak als een kunstje. We mogen nergens over meepraten, maar over dit onderwerp opeens wel. Participatie is daarom pas echt sterk wanneer het regelmatig terug komt en onderdeel is van de cultuur van een onderwijsinstelling. Het...

lees meer

ABC-methode

De ABC-methode, ontwikkeld door Travers Welzijn staat voor Actie op maat, Beslissen op maat en Communicatie op maat. Hoewel de letters elk voor een eigen voorwaarde staan, moet worden opgemerkt dat de A(ctie), B(eslissen) en C(ommunicatie) niet los van elkaar...

lees meer

Ik vind…want…dus…

Een gesprektechniek binnen de ABC methode is  ‘ik vind-want-dus?’. Door deze manier van reageren vaak toe te passen, maak je het onderdeel van je standaard communicatie met jongeren. Deze manier van communiceren wordt dan vaak door jongeren overgenomen in hun...

lees meer