Verdeel rollen en taken op basis van competenties

In de samenwerking met jongeren verdelen we verantwoordelijkheden vaak op basis van de rollen die we innemen. De student leert iets van de docent. De professional is automatisch voorzitter van een werkgroepje met jongere. Andersom komt ook voor. We willen dat jongeren participeren en geven jongeren verantwoordelijkheden die ze eigenlijk niet aankunnen. De professional gaat ‘op zijn handen zitten’ (dat is ook niet gelijkwaardig), de kwaliteit van de werkzaamheden is laag, jij en de overige jongeren raken gefrustreerd en haken af, de betreffende jongere krijgt minder zelfvertrouwen en ontwikkelt zich niet op een positieve manier. Vanuit gelijkwaardig werken (daarom staat het item bij ‘Gelijkwaardigheid) is het goed om die rollen ter discussie te stellen. Degene die iets het beste kan, krijgt de verantwoordelijkheid. Als iemand het wil leren, dan kun je voorstellen het samen te doen. Als de kwaliteit van je samenwerking hoog is ontstaat succes, vertrouwen en een positieve leerervaring voor iedereen.

Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over het toepassen van een bepaalde tip & truc om iets voor elkaar te krijgen in iemand zijn/haar gedrag. Wil je meer items lezen die je tips & trics geven hierover dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Taalgebruik; we gebruiken ‘we’
Samen bepalen van procedures en participatievormen
Terugkoppeling
Doel = Deal!
Tijd? Nee! Expertise? Ja!
Bepaal je doelgroep
Jongeren bevragen? Timing is king!
Faseren
Jongeren ter verantwoording roepen
Afspraken. Nakomen of bijstellen?

Verdieping
Wil je je graag na het lezen van dit item verder verdiepen in items die verder ingaan op bijbehorende werkvormen? Lees dan deze items eens door.
Intervisie
Leerlingen-/studentenraad

Stapje terug
Ben je benieuwd welke vaardigheden of benodigde kennis er gevraagd worden bij dit item? Lees dan eerst nog even dit item.
Samen beslissen

Relevante onderwerpen

Terugkoppeling

Terugkoppeling of feedback is een proces waarbij de uitkomst van een bewerking wordt teruggevoerd aan de invoer. Er wordt van terugkoppeling of feedback gesproken wanneer data na verwerking opnieuw wordt aangeboden ter vergelijking of verwerking. Meer over dit thema Dit...

lees meer

Tijd? Nee! Expertise? Ja!

Vaak vragen we jongeren om hun tijd, maar jongeren moeten al heel veel. Waarom zouden ze dan tijd besteden aan jouw vraag? Als je hen vraagt om advies omdat jij hun mening belangrijk vindt, dan geven bijna alle jongeren wel...

lees meer

Taalgebruik; we gebruiken ‘we’

Bij de voorliggende vaardigheid ‘samen beslissen’ hoort een bepaald gedrag. Dit toont dat de gekozen houding en benodigde vaardigheden serieus worden opgevolgd in houding en gedrag. Als je samen over zaken wilt beslissen is het van groot belang dat er...

lees meer