Verdeel rollen en taken op basis van competenties

In de samenwerking met jongeren verdelen we verantwoordelijkheden vaak op basis van de rollen die we innemen. De student leert iets van de docent. De professional is automatisch voorzitter van een werkgroepje met jongere. Andersom komt ook voor. We willen dat jongeren participeren en geven jongeren verantwoordelijkheden die ze eigenlijk niet aankunnen. De professional gaat ‘op zijn handen zitten’ (dat is ook niet gelijkwaardig), de kwaliteit van de werkzaamheden is laag, jij en de overige jongeren raken gefrustreerd en haken af, de betreffende jongere krijgt minder zelfvertrouwen en ontwikkelt zich niet op een positieve manier. Vanuit gelijkwaardig werken (daarom staat het item bij ‘Gelijkwaardigheid) is het goed om die rollen ter discussie te stellen. Degene die iets het beste kan, krijgt de verantwoordelijkheid. Als iemand het wil leren, dan kun je voorstellen het samen te doen. Als de kwaliteit van je samenwerking hoog is ontstaat succes, vertrouwen en een positieve leerervaring voor iedereen.

Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over het toepassen van een bepaalde tip & truc om iets voor elkaar te krijgen in iemand zijn/haar gedrag. Wil je meer items lezen die je tips & trics geven hierover dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Taalgebruik; we gebruiken ‘we’
Samen bepalen van procedures en participatievormen
Terugkoppeling
Doel = Deal!
Tijd? Nee! Expertise? Ja!
Bepaal je doelgroep
Jongeren bevragen? Timing is king!
Faseren
Jongeren ter verantwoording roepen
Afspraken. Nakomen of bijstellen?

Verdieping
Wil je je graag na het lezen van dit item verder verdiepen in items die verder ingaan op bijbehorende werkvormen? Lees dan deze items eens door.
Intervisie
Leerlingen-/studentenraad

Stapje terug
Ben je benieuwd welke vaardigheden of benodigde kennis er gevraagd worden bij dit item? Lees dan eerst nog even dit item.
Samen beslissen

Relevante onderwerpen

Afspraken. Nakomen of bijstellen?

Afspraak is afspraak. Iedereen heeft dit wel eens geroepen of tegen zich horen roepen door iemand anders. Erg gewichtig natuurlijk maar moeten we het zo zwart-wit bekijken als dat het klinkt of is er plaats voor nuance? Kortom; moeten we...

lees meer

Faseren

Jongeren worden vaak gevraagd als projecten, activiteiten of (beleids)plannen al behoorlijk ver uitgewerkt zijn. Het idee hierachter is dat we jongeren dan zo concreet mogelijke vragen kunnen stellen. Maar jongeren beginnen hierdoor met een achterstand t.o.v. de adviesvrager. Die heeft...

lees meer

Tijd? Nee! Expertise? Ja!

Vaak vragen we jongeren om hun tijd, maar jongeren moeten al heel veel. Waarom zouden ze dan tijd besteden aan jouw vraag? Als je hen vraagt om advies omdat jij hun mening belangrijk vindt, dan geven bijna alle jongeren wel...

lees meer