Tijd? Nee! Expertise? Ja!

Vaak vragen we jongeren om hun tijd, maar jongeren moeten al heel veel. Waarom zouden ze dan tijd besteden aan jouw vraag? Als je hen vraagt om advies omdat jij hun mening belangrijk vindt, dan geven bijna alle jongeren wel antwoord. Als jij laat weten dat advies belangrijk te vinden, doorvraagt, laat weten wat je met dit advies gaat doen en hen op de hoogte houdt, dan willen de meeste jongeren actief participeren. Voorbeeld = schoonmaakactie in het park ‘ik heb begrepen dat jij goed kan fotograferen, ik organiseer een schoonmaakactie in het park, hoe pak ik dat aan met die foto’s, jongere geeft advies en zegt: ‘weet je wat, ik kom wel langs’.

Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over het toepassen van een bepaalde tip & truc om iets voor elkaar te krijgen in iemand zijn/haar gedrag. Wil je meer items lezen die je tips & trics geven hierover dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Taalgebruik; we gebruiken ‘we’
Samen bepalen van procedures en participatievormen
Verdeel rollen en taken op basis van competenties
Terugkoppeling
Doel = Deal!
Bepaal je doelgroep
Jongeren bevragen? Timing is king!
Faseren
Jongeren ter verantwoording roepen
Afspraken. Nakomen of bijstellen?

Verdieping
Wil je je graag na het lezen van dit item verder verdiepen in items die verder ingaan op bijbehorende werkvormen? Lees dan ook dit item eens door.
ABC-methode

Stapje terug
Ben je benieuwd welke vaardigheden of benodigde kennis er gevraagd worden bij dit item over gedrag? Lees dan eerst nog even dit item.
Betrokkenheid i.p.v. motivatie
Puberbrein aan..!
Zelfbeeld

Een goed begin is het halve werk
Wil je je graag nog even verdiepen in de achtergrondinformatie rondom het centrale onderwerp van dit portal, de voortijdige schooluitval en hoe jongerenparticipatie hierin een positieve bijdrage kan leveren middels het aannemen van de juiste houding, het bezitten van de juiste vaardigheden/kennis, het vertonen van het gewenste gedrag en het toepassen van de meest geschikte werkvormen? Lees dan eerst de achtergronditems die we HIER voor je verzameld hebben

Relevante onderwerpen

Terugkoppeling

Terugkoppeling of feedback is een proces waarbij de uitkomst van een bewerking wordt teruggevoerd aan de invoer. Er wordt van terugkoppeling of feedback gesproken wanneer data na verwerking opnieuw wordt aangeboden ter vergelijking of verwerking. Meer over dit thema Dit...

lees meer

Taalgebruik; we gebruiken ‘we’

Bij de voorliggende vaardigheid ‘samen beslissen’ hoort een bepaald gedrag. Dit toont dat de gekozen houding en benodigde vaardigheden serieus worden opgevolgd in houding en gedrag. Als je samen over zaken wilt beslissen is het van groot belang dat er...

lees meer

Samen bepalen van procedures en participatievormen

Er zijn diverse manieren om jongeren mee te laten beslissen. Bekend zijn de inspraakavonden waar voornamelijk volwassenen op afkomen of de enquêtes die nauwelijks door jongeren worden ingevuld. We kennen ook de pizza-bijeenkomsten of de thema-avonden met een bekende artiest...

lees meer