Tijd? Nee! Expertise? Ja!

Vaak vragen we jongeren om hun tijd, maar jongeren moeten al heel veel. Waarom zouden ze dan tijd besteden aan jouw vraag? Als je hen vraagt om advies omdat jij hun mening belangrijk vindt, dan geven bijna alle jongeren wel antwoord. Als jij laat weten dat advies belangrijk te vinden, doorvraagt, laat weten wat je met dit advies gaat doen en hen op de hoogte houdt, dan willen de meeste jongeren actief participeren. Voorbeeld = schoonmaakactie in het park ‘ik heb begrepen dat jij goed kan fotograferen, ik organiseer een schoonmaakactie in het park, hoe pak ik dat aan met die foto’s, jongere geeft advies en zegt: ‘weet je wat, ik kom wel langs’.

Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over het toepassen van een bepaalde tip & truc om iets voor elkaar te krijgen in iemand zijn/haar gedrag. Wil je meer items lezen die je tips & trics geven hierover dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Taalgebruik; we gebruiken ‘we’
Samen bepalen van procedures en participatievormen
Verdeel rollen en taken op basis van competenties
Terugkoppeling
Doel = Deal!
Bepaal je doelgroep
Jongeren bevragen? Timing is king!
Faseren
Jongeren ter verantwoording roepen
Afspraken. Nakomen of bijstellen?

Verdieping
Wil je je graag na het lezen van dit item verder verdiepen in items die verder ingaan op bijbehorende werkvormen? Lees dan ook dit item eens door.
ABC-methode

Stapje terug
Ben je benieuwd welke vaardigheden of benodigde kennis er gevraagd worden bij dit item over gedrag? Lees dan eerst nog even dit item.
Betrokkenheid i.p.v. motivatie
Puberbrein aan..!
Zelfbeeld

Een goed begin is het halve werk
Wil je je graag nog even verdiepen in de achtergrondinformatie rondom het centrale onderwerp van dit portal, de voortijdige schooluitval en hoe jongerenparticipatie hierin een positieve bijdrage kan leveren middels het aannemen van de juiste houding, het bezitten van de juiste vaardigheden/kennis, het vertonen van het gewenste gedrag en het toepassen van de meest geschikte werkvormen? Lees dan eerst de achtergronditems die we HIER voor je verzameld hebben

Relevante onderwerpen

Bepaal je doelgroep

Als we de mening of expertise zoeken van jongeren, dan vragen we vaak de mening van alle jongeren. We willen immers geen jongere buitensluiten. Het nadeel hiervan is dat jongeren zich niet aangesproken voelen (je vraag toch iedereen) en nauwelijks...

lees meer

Jongeren bevragen? Timing is king!

Timing is alles. Koks, sporters, cabaretiers – er zijn maar weinig beroepen waarin timing níet van belang is. Desondanks wordt vaker geroepen hoe belangrijk timing is, dan dat wordt uitgelegd waarom het dan zo belangrijk is. Bij de genoemde beroepen...

lees meer

Verdeel rollen en taken op basis van competenties

In de samenwerking met jongeren verdelen we verantwoordelijkheden vaak op basis van de rollen die we innemen. De student leert iets van de docent. De professional is automatisch voorzitter van een werkgroepje met jongere. Andersom komt ook voor. We willen...

lees meer