Taalgebruik; we gebruiken ‘we’

Bij de voorliggende vaardigheid ‘samen beslissen’ hoort een bepaald gedrag. Dit toont dat de gekozen houding en benodigde vaardigheden serieus worden opgevolgd in houding en gedrag. Als je samen over zaken wilt beslissen is het van groot belang dat er gesproken wordt over ‘we’. Er worden namelijk keuzes gemaakt die betrekking hebben op meerdere betrokkenen. Vanuit de ik-vorm geredeneerd krijgt het individu toch weer voorrang op ‘ de groep’. Let er daarom goed op dat als iemand een punt wil maken dat deze dan gedropt wordt vanuit de ‘we’ gedachte en dat dan ook zorgvuldig gekozen wordt voor de ‘we-vorm’ bij het communiceren hierover.

Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over het toepassen van een bepaalde tip & truc om iets voor elkaar te krijgen in iemand zijn/haar gedrag. Wil je meer items lezen die je tips & trics geven hierover dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Samen bepalen van procedures en participatievormen
Verdeel rollen en taken op basis van competenties
Terugkoppeling
Doel = Deal!
Tijd? Nee! Expertise? Ja!
Bepaal je doelgroep
Jongeren bevragen? Timing is king!
Faseren
Jongeren ter verantwoording roepen
Afspraken. Nakomen of bijstellen?

Verdieping
Wil je je graag na het lezen van dit item verder verdiepen in items die verder ingaan op bijbehorende werkvormen? Lees dan deze items eens door.
Intervisie
Leerlingen-/studentenraad

Stapje terug
Ben je benieuwd welke vaardigheden of benodigde kennis er gevraagd worden bij dit item? Lees dan eerst nog even dit item.
Samen beslissen

Een goed begin is het halve werk
Wil je je graag nog even verdiepen in de achtergrondinformatie rondom het centrale onderwerp van dit portal, de voortijdige schooluitval en hoe jongerenparticipatie hierin een positieve bijdrage kan leveren middels het aannemen van de juiste houding, het bezitten van de juiste vaardigheden/kennis, het vertonen van het gewenste gedrag en het toepassen van de meest geschikte werkvormen? Lees dan eerst de achtergronditems die we HIER voor je verzameld hebben

Relevante onderwerpen

Verdeel rollen en taken op basis van competenties

In de samenwerking met jongeren verdelen we verantwoordelijkheden vaak op basis van de rollen die we innemen. De student leert iets van de docent. De professional is automatisch voorzitter van een werkgroepje met jongere. Andersom komt ook voor. We willen...

lees meer

Tijd? Nee! Expertise? Ja!

Vaak vragen we jongeren om hun tijd, maar jongeren moeten al heel veel. Waarom zouden ze dan tijd besteden aan jouw vraag? Als je hen vraagt om advies omdat jij hun mening belangrijk vindt, dan geven bijna alle jongeren wel...

lees meer

Samen bepalen van procedures en participatievormen

Er zijn diverse manieren om jongeren mee te laten beslissen. Bekend zijn de inspraakavonden waar voornamelijk volwassenen op afkomen of de enquêtes die nauwelijks door jongeren worden ingevuld. We kennen ook de pizza-bijeenkomsten of de thema-avonden met een bekende artiest...

lees meer