Socratische gespreksvoering
In de snelheid van de dagelijkse omgang praten we vaak langs elkaar heen. Soms geeft dat niet, maar wel als we dénken elkaar begrepen te hebben (terwijl het niet zo is) en dan op basis van een onjuist beeld gaan handelen. Het socratisch gesprek leert rust inbouwen en helpt iedereen gebruik te maken van zijn eigen wijsheid die onder de oppervlakte sluimert. Een socratisch gesprek is een gemeenschappelijk denkgesprek waarin we onderzoeken wat we denken en waarom. Deelnemers leren goed te luisteren en eerst te vragen naar feiten in plaats van beweringen. Het socratisch gesprek is erop gericht de praktijk van samen werken en leven te verbeteren. Het is geen discussie waarin wij onze mening verdedigen, maar een gezamenlijk onderzoek waarin we met elkaar op zoek zijn naar ‘wat het geval is’ en onze woorden en ideeën scherpen aan die van anderen. Daardoor scheppen we tevens de mogelijkheid om een gemeenschappelijke visie te creëren.
(bron: hier)
Wat is een socratisch gesprek?
Een socratisch gesprek is een gemeenschappelijk denkgesprek waarin we onderzoeken wat we denken en waarom. Deelnemers leren goed te luisteren en eerst te vragen naar feiten in plaats van beweringen. Het socratisch gesprek is erop gericht de praktijk van samen werken en leven te verbeteren. Het is geen discussie waarin wij onze mening verdedigen, maar een gezamenlijk onderzoek waarin we met elkaar op zoek zijn naar ‘wat het geval is’ en onze woorden en ideeën scherpen aan die van anderen. Daardoor scheppen we tevens de mogelijkheid om een gemeenschappelijke visie te creëren.
Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over een bepaalde werkvorm. Wil je meer items lezen die over het aspect ‘vormen’ gaan dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Intervisie
Leerlingen-/studentenraad
Ik vind…want…dus…
ABC-methode
Participatie moet passen
Voorwaarden stellen en ze borgen doe je samen
Stapje terug
Ben je benieuwd welk gedrag er vereist is om deze werkvorm toe te passen? Lees dan eerst nog even deze items.
Terugkoppeling
Doel = Deal!
Een goed begin is het halve werk
Wil je je graag nog even verdiepen in de achtergrondinformatie rondom het centrale onderwerp van dit portal, de voortijdige schooluitval en hoe jongerenparticipatie hierin een positieve bijdrage kan leveren middels het aannemen van de juiste houding, het bezitten van de juiste vaardigheden/kennis, het vertonen van het gewenste gedrag en het toepassen van de meest geschikte werkvormen? Lees dan eerst de achtergronditems die we HIER voor je verzameld hebben
Relevante onderwerpen
ABC-methode
De ABC-methode, ontwikkeld door Travers Welzijn staat voor Actie op maat, Beslissen op maat en Communicatie op maat. Hoewel de letters elk voor een eigen voorwaarde staan, moet worden opgemerkt dat de A(ctie), B(eslissen) en C(ommunicatie) niet los van elkaar...
lees meerIk vind…want…dus…
Een gesprektechniek binnen de ABC methode is ‘ik vind-want-dus?’. Door deze manier van reageren vaak toe te passen, maak je het onderdeel van je standaard communicatie met jongeren. Deze manier van communiceren wordt dan vaak door jongeren overgenomen in hun...
lees meerParticipatie moet passen
Leerlingen/studentenparticipatie voelt voor leerlingen/studenten vaak als een kunstje. We mogen nergens over meepraten, maar over dit onderwerp opeens wel. Participatie is daarom pas echt sterk wanneer het regelmatig terug komt en onderdeel is van de cultuur van een onderwijsinstelling. Het...
lees meer