Samen bepalen van procedures en participatievormen

Er zijn diverse manieren om jongeren mee te laten beslissen. Bekend zijn de inspraakavonden waar voornamelijk volwassenen op afkomen of de enquêtes die nauwelijks door jongeren worden ingevuld. We kennen ook de pizza-bijeenkomsten of de thema-avonden met een bekende artiest die de jeugd wel moet aanspreken. Vol enthousiasme worden er de meest creatieve projecten bedacht, maar ja.. de vormen zijn door volwassenen bepaald en sluiten vaak niet aan op de wensen of de agenda van jongeren. Om dit te voorkomen en om jongeren eigenaar te maken is het beter om de participatievormen en de procedures samen met jongeren te ontwikkelen. Dit is al een participatiemogelijkheid op zich en de kwaliteit van je project, les of activiteit gaat omhoog.  Het staat bij gelijkwaardigheid omdat je jongeren op achterstand zet op het moment dat je vormen en procedures zelf ontwikkelt (alsof jongeren hier geen verstand van hebben), jongeren weten toch zelf het beste wat voor hen werkt.

Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over het toepassen van een bepaalde tip & truc om iets voor elkaar te krijgen in iemand zijn/haar gedrag. Wil je meer items lezen die je tips & trics geven hierover dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Taalgebruik; we gebruiken ‘we’
Verdeel rollen en taken op basis van competenties
Terugkoppeling
Doel = Deal!
Tijd? Nee! Expertise? Ja!
Bepaal je doelgroep
Jongeren bevragen? Timing is king!
Faseren
Jongeren ter verantwoording roepen
Afspraken. Nakomen of bijstellen?

Verdieping
Wil je je graag na het lezen van dit item verder verdiepen in items die verder ingaan op bijbehorende werkvormen? Lees dan deze items eens door.
Intervisie
Leerlingen-/studentenraad

Stapje terug
Ben je benieuwd welke vaardigheden of benodigde kennis er gevraagd worden bij dit item? Lees dan eerst nog even dit item.
Samen beslissen

Relevante onderwerpen

Verdeel rollen en taken op basis van competenties

In de samenwerking met jongeren verdelen we verantwoordelijkheden vaak op basis van de rollen die we innemen. De student leert iets van de docent. De professional is automatisch voorzitter van een werkgroepje met jongere. Andersom komt ook voor. We willen...

lees meer

Jongeren ter verantwoording roepen

Als je gelijkwaardig met jongeren wilt werken betekent dit dat jij en de jongere beide verantwoordelijkheden op zich nemen. Verantwoordelijkheid houdt in dat je ergens hard voor gaat (eigenaar bent) en dat je ter verantwoording geroepen kunt worden. Vaak roepen...

lees meer

Jongeren bevragen? Timing is king!

Timing is alles. Koks, sporters, cabaretiers – er zijn maar weinig beroepen waarin timing níet van belang is. Desondanks wordt vaker geroepen hoe belangrijk timing is, dan dat wordt uitgelegd waarom het dan zo belangrijk is. Bij de genoemde beroepen...

lees meer