Samen bepalen van procedures en participatievormen
Er zijn diverse manieren om jongeren mee te laten beslissen. Bekend zijn de inspraakavonden waar voornamelijk volwassenen op afkomen of de enquêtes die nauwelijks door jongeren worden ingevuld. We kennen ook de pizza-bijeenkomsten of de thema-avonden met een bekende artiest die de jeugd wel moet aanspreken. Vol enthousiasme worden er de meest creatieve projecten bedacht, maar ja.. de vormen zijn door volwassenen bepaald en sluiten vaak niet aan op de wensen of de agenda van jongeren. Om dit te voorkomen en om jongeren eigenaar te maken is het beter om de participatievormen en de procedures samen met jongeren te ontwikkelen. Dit is al een participatiemogelijkheid op zich en de kwaliteit van je project, les of activiteit gaat omhoog. Het staat bij gelijkwaardigheid omdat je jongeren op achterstand zet op het moment dat je vormen en procedures zelf ontwikkelt (alsof jongeren hier geen verstand van hebben), jongeren weten toch zelf het beste wat voor hen werkt.
Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over het toepassen van een bepaalde tip & truc om iets voor elkaar te krijgen in iemand zijn/haar gedrag. Wil je meer items lezen die je tips & trics geven hierover dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Taalgebruik; we gebruiken ‘we’
Verdeel rollen en taken op basis van competenties
Terugkoppeling
Doel = Deal!
Tijd? Nee! Expertise? Ja!
Bepaal je doelgroep
Jongeren bevragen? Timing is king!
Faseren
Jongeren ter verantwoording roepen
Afspraken. Nakomen of bijstellen?
Verdieping
Wil je je graag na het lezen van dit item verder verdiepen in items die verder ingaan op bijbehorende werkvormen? Lees dan deze items eens door.
Intervisie
Leerlingen-/studentenraad
Stapje terug
Ben je benieuwd welke vaardigheden of benodigde kennis er gevraagd worden bij dit item? Lees dan eerst nog even dit item.
Samen beslissen
Relevante onderwerpen
Afspraken. Nakomen of bijstellen?
Afspraak is afspraak. Iedereen heeft dit wel eens geroepen of tegen zich horen roepen door iemand anders. Erg gewichtig natuurlijk maar moeten we het zo zwart-wit bekijken als dat het klinkt of is er plaats voor nuance? Kortom; moeten we...
lees meerBepaal je doelgroep
Als we de mening of expertise zoeken van jongeren, dan vragen we vaak de mening van alle jongeren. We willen immers geen jongere buitensluiten. Het nadeel hiervan is dat jongeren zich niet aangesproken voelen (je vraag toch iedereen) en nauwelijks...
lees meerVerdeel rollen en taken op basis van competenties
In de samenwerking met jongeren verdelen we verantwoordelijkheden vaak op basis van de rollen die we innemen. De student leert iets van de docent. De professional is automatisch voorzitter van een werkgroepje met jongere. Andersom komt ook voor. We willen...
lees meer