Puberbrein aan..!

“De context en de motivatie zijn bepalend voor de manier waarop het puberbrein reageert. Je kunt hierbij denken aan de aanwezigheid van leeftijdsgenoten, de instructie van een taak of het nut en belang dat het uitvoeren van een taak voor een jongere heeft.  Sociaal aanzien is ook van invloed. Als een taak emoties oproept of als er sociale relaties op het spel staan, reageren jongeren sterker dan volwassenen. Met name de drijfveer om ergens bij te horen is ontzettend belangrijk. Als je wilt aansluiten bij jongeren moet je aansluiten bij de emoties van dat moment en  goed bekijken wat hen op dat moment triggert.  Jongeren zijn selectief gemotiveerd. Het gedrag moet lonend zijn en die beloning is vaak te vinden in de sociale sfeer.” Als jongeren het nut of de noodzaak van een taak of verantwoordelijkheid inzien, dan zijn ze heel goed in staat om de gevolgen van hun gedrag te overzien, om lange termijn doelen te stellen en om te plannen.

 

Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over een bepaalde vaardigheid of kennis die vereist is. Wil je meer items lezen die over het aspect ‘kennis en vaardigheden’ gaan dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Samen beslissen
Transparant
Zelfreflectie
Communicatie met jongeren
Bepaal je rol samen met jongere
Bepaal het doel van jongerenparticipatie
Betrokkenheid i.p.v. motivatie
Zelfbeeld
Verantwoordelijkheid

Verdieping
Wil je je graag na het lezen van dit item verder verdiepen in items die vanuit deze vaardigheden verder ingaan op toe te passen tips & trics? Lees dan deze items eens door.
Tijd? Nee! Expertise? Ja!
Bepaal je doelgroep
Jongeren bevragen? Timing is king!
Faseren

Stapje terug
Ben je benieuwd welke basishouding er hoort bij dit item over vaardigheden? Lees dan eerst nog even dit item.
De jongere, een analyse…

Een goed begin is het halve werk
Wil je je graag nog even verdiepen in de achtergrondinformatie rondom het centrale onderwerp van dit portal, de voortijdige schooluitval en hoe jongerenparticipatie hierin een positieve bijdrage kan leveren middels het aannemen van de juiste houding, het bezitten van de juiste vaardigheden/kennis, het vertonen van het gewenste gedrag en het toepassen van de meest geschikte werkvormen? Lees dan eerst de achtergronditems die we HIER voor je verzameld hebben

Relevante onderwerpen

Bepaal het doel van jongerenparticipatie

Vaak werken we met jongeren samen en hebben we een verborgen doel. Ik wil dat je weer naar school gaat, ik wil dat je inzicht krijgt, je gedrag verandert, etc. Jongeren voelen dan vaak dat er geen gelijkwaardige samenwerking is...

lees meer

Zelfreflectie

Introspectie of zelfreflectie is een activiteit waarbij de eigen gedachten, gevoelens en herinneringen tot onderwerp van overdenking gemaakt worden. Reflecteren, of reflectie, is het doorgronden en herkennen van processen die bewust en onbewust plaatsvinden binnen de eigen psyche. Meer over...

lees meer

Betrokkenheid i.p.v. motivatie

Motivatie bij jongeren fluctueert en is in ontwikkeling want: Er zijn verschillende vormen van motivatie: – Demotivatie (door negatieve ervaring) – Niet gemotiveerd (a-motivatie) – Extrinsieke motivatie 1. Motivatie door externe factoren (Beloning of straf). 2. Gecontroleerde motivatie (Verwachtingen of...

lees meer