Puberbrein aan..!

“De context en de motivatie zijn bepalend voor de manier waarop het puberbrein reageert. Je kunt hierbij denken aan de aanwezigheid van leeftijdsgenoten, de instructie van een taak of het nut en belang dat het uitvoeren van een taak voor een jongere heeft.  Sociaal aanzien is ook van invloed. Als een taak emoties oproept of als er sociale relaties op het spel staan, reageren jongeren sterker dan volwassenen. Met name de drijfveer om ergens bij te horen is ontzettend belangrijk. Als je wilt aansluiten bij jongeren moet je aansluiten bij de emoties van dat moment en  goed bekijken wat hen op dat moment triggert.  Jongeren zijn selectief gemotiveerd. Het gedrag moet lonend zijn en die beloning is vaak te vinden in de sociale sfeer.” Als jongeren het nut of de noodzaak van een taak of verantwoordelijkheid inzien, dan zijn ze heel goed in staat om de gevolgen van hun gedrag te overzien, om lange termijn doelen te stellen en om te plannen.

 

Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over een bepaalde vaardigheid of kennis die vereist is. Wil je meer items lezen die over het aspect ‘kennis en vaardigheden’ gaan dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Samen beslissen
Transparant
Zelfreflectie
Communicatie met jongeren
Bepaal je rol samen met jongere
Bepaal het doel van jongerenparticipatie
Betrokkenheid i.p.v. motivatie
Zelfbeeld
Verantwoordelijkheid

Verdieping
Wil je je graag na het lezen van dit item verder verdiepen in items die vanuit deze vaardigheden verder ingaan op toe te passen tips & trics? Lees dan deze items eens door.
Tijd? Nee! Expertise? Ja!
Bepaal je doelgroep
Jongeren bevragen? Timing is king!
Faseren

Stapje terug
Ben je benieuwd welke basishouding er hoort bij dit item over vaardigheden? Lees dan eerst nog even dit item.
De jongere, een analyse…

Een goed begin is het halve werk
Wil je je graag nog even verdiepen in de achtergrondinformatie rondom het centrale onderwerp van dit portal, de voortijdige schooluitval en hoe jongerenparticipatie hierin een positieve bijdrage kan leveren middels het aannemen van de juiste houding, het bezitten van de juiste vaardigheden/kennis, het vertonen van het gewenste gedrag en het toepassen van de meest geschikte werkvormen? Lees dan eerst de achtergronditems die we HIER voor je verzameld hebben

Relevante onderwerpen

Verantwoordelijkheid

Verantwoordelijkheid, een term die veelvuldig gebruikt wordt. Vaak wordt daarmee bedoeld dat het weloverwogen, doordacht en veilig is. Wie zich verantwoordelijk gedraagt, doet geen ondoordachte dingen, heeft geen impulsieve uitspattingen maar is serieus, maakt keuzes op basis van logische redeneringen....

lees meer

Communicatie met jongeren

Jongeren gaan vaak te werk volgens het mechanisme ‘Eerst zien en doen, dan pas denken’. Dat is niet zo maar te corrigeren of te veranderen. Hun hersenen zijn vaak nog volop in ontwikkeling. Houd er dus simpelweg rekening mee bij...

lees meer

Betrokkenheid i.p.v. motivatie

Motivatie bij jongeren fluctueert en is in ontwikkeling want: Er zijn verschillende vormen van motivatie: – Demotivatie (door negatieve ervaring) – Niet gemotiveerd (a-motivatie) – Extrinsieke motivatie 1. Motivatie door externe factoren (Beloning of straf). 2. Gecontroleerde motivatie (Verwachtingen of...

lees meer