Jongeren ter verantwoording roepen

Als je gelijkwaardig met jongeren wilt werken betekent dit dat jij en de jongere beide verantwoordelijkheden op zich nemen. Verantwoordelijkheid houdt in dat je ergens hard voor gaat (eigenaar bent) en dat je ter verantwoording geroepen kunt worden. Vaak roepen we jongeren niet ter verantwoording uit angst dat de jongere dit als kritiek ervaart en daardoor afhaakt. Het tegengestelde is waar. Als je jongeren niet ter verantwoording roept, krijgen zij het idee dat hun verantwoordelijkheid niet zo belangrijk is, waardoor ze afhaken. Roep je hen wel ter verantwoording (zonder verwijtend te worden) door te vragen waarom zij iets hebben gedaan of hoe zij tot een bepaalde beslissing zijn gekomen, dan voelen zij zich serieus benaderd en is er sprake van gelijkwaardigheid. Ze mogen jou immers ook ter verantwoording roepen. Het is belangrijk om dit altijd te doen en het niet vaak te vergeten, daarom staat het item bij ‘consequent’.

Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over het toepassen van een bepaalde tip & truc om iets voor elkaar te krijgen in iemand zijn/haar gedrag. Wil je meer items lezen die je tips & trics geven hierover dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Taalgebruik; we gebruiken ‘we’
Samen bepalen van procedures en participatievormen
Verdeel rollen en taken op basis van competenties
Terugkoppeling
Doel = Deal!
Tijd? Nee! Expertise? Ja!
Bepaal je doelgroep
Jongeren bevragen? Timing is king!
Faseren
Afspraken. Nakomen of bijstellen?

Verdieping
Wil je je graag na het lezen van dit item verder verdiepen in items die verder ingaan op bijbehorende werkvormen? Lees dan deze items eens door.
Participatie moet passen
Voorwaarden stellen en ze borgen doe je samen

Stapje terug
Ben je benieuwd welke vaardigheden of benodigde kennis er gevraagd worden bij dit item? Lees dan eerst nog even dit item.
Verantwoordelijkheid

Een goed begin is het halve werk
Wil je je graag nog even verdiepen in de achtergrondinformatie rondom het centrale onderwerp van dit portal, de voortijdige schooluitval en hoe jongerenparticipatie hierin een positieve bijdrage kan leveren middels het aannemen van de juiste houding, het bezitten van de juiste vaardigheden/kennis, het vertonen van het gewenste gedrag en het toepassen van de meest geschikte werkvormen? Lees dan eerst de achtergronditems die we HIER voor je verzameld hebben

Relevante onderwerpen

Terugkoppeling

Terugkoppeling of feedback is een proces waarbij de uitkomst van een bewerking wordt teruggevoerd aan de invoer. Er wordt van terugkoppeling of feedback gesproken wanneer data na verwerking opnieuw wordt aangeboden ter vergelijking of verwerking. Meer over dit thema Dit...

lees meer

Faseren

Jongeren worden vaak gevraagd als projecten, activiteiten of (beleids)plannen al behoorlijk ver uitgewerkt zijn. Het idee hierachter is dat we jongeren dan zo concreet mogelijke vragen kunnen stellen. Maar jongeren beginnen hierdoor met een achterstand t.o.v. de adviesvrager. Die heeft...

lees meer

Samen bepalen van procedures en participatievormen

Er zijn diverse manieren om jongeren mee te laten beslissen. Bekend zijn de inspraakavonden waar voornamelijk volwassenen op afkomen of de enquêtes die nauwelijks door jongeren worden ingevuld. We kennen ook de pizza-bijeenkomsten of de thema-avonden met een bekende artiest...

lees meer