Faseren

Jongeren worden vaak gevraagd als projecten, activiteiten of (beleids)plannen al behoorlijk ver uitgewerkt zijn. Het idee hierachter is dat we jongeren dan zo concreet mogelijke vragen kunnen stellen. Maar jongeren beginnen hierdoor met een achterstand t.o.v. de adviesvrager. Die heeft zich al helemaal verdiept in het onderwerp en jongeren niet. Bovendien voelt de jongere zich geen eigenaar. De activiteit of het plan is immers al bijna af. De betrokkenheid van jongeren is hiermee laag en het vertrouwen van de adviesvragen in jongeren neemt af (daarom staat het onder het kopje ‘geloof in de competenties van jongeren’. Je zet jongeren hiermee niet in hun kracht, je benut de competenties van die jongeren wel hebben (creativiteit, ervaringsdeskundigheid, bevlogenheid, out of the box, originaliteit, oprechtheid) niet optimaal. Als je jongeren als expert wil inzetten, moet je hen vragen op het moment dat ze expert zijn. Namelijk bij de evaluatie van de oude activiteit of het oude beleid. Dan zijn ze ervaringsdeskundig en de expert bij uitstek. Zij hebben immers ervaren hoe de activiteit of het beleid dat voor hen bedoeld was, voor hen was. Dan krijg je de expert. De jongere voelt eigenaarschap en weet dat hij/zij als expert wordt benaderd.

Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over het toepassen van een bepaalde tip & truc om iets voor elkaar te krijgen in iemand zijn/haar gedrag. Wil je meer items lezen die je tips & trics geven hierover dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Taalgebruik; we gebruiken ‘we’
Samen bepalen van procedures en participatievormen
Verdeel rollen en taken op basis van competenties
Terugkoppeling
Doel = Deal!
Tijd? Nee! Expertise? Ja!
Bepaal je doelgroep
Jongeren bevragen? Timing is king!
Jongeren ter verantwoording roepen
Afspraken. Nakomen of bijstellen?

Verdieping
Wil je je graag na het lezen van dit item verder verdiepen in items die verder ingaan op bijbehorende werkvormen? Lees dan dit items eens door.
ABC-methode

Stapje terug
Ben je benieuwd welke vaardigheden of benodigde kennis er gevraagd worden bij dit item? Lees dan eerst nog even onderstaande items.
Betrokkenheid i.p.v. motivatie
Puberbrein aan..!
Zelfbeeld

Een goed begin is het halve werk
Wil je je graag nog even verdiepen in de achtergrondinformatie rondom het centrale onderwerp van dit portal, de voortijdige schooluitval en hoe jongerenparticipatie hierin een positieve bijdrage kan leveren middels het aannemen van de juiste houding, het bezitten van de juiste vaardigheden/kennis, het vertonen van het gewenste gedrag en het toepassen van de meest geschikte werkvormen? Lees dan eerst de achtergronditems die we HIER voor je verzameld hebben

 

Relevante onderwerpen

Doel = Deal!

Vaak werken we met jongeren samen en hebben we een verborgen doel. Ik wil dat je weer naar school gaat, ik wil dat je inzicht krijgt, je gedrag verandert, etc. Jongeren voelen dan vaak dat er geen gelijkwaardige samenwerking is...

lees meer

Verdeel rollen en taken op basis van competenties

In de samenwerking met jongeren verdelen we verantwoordelijkheden vaak op basis van de rollen die we innemen. De student leert iets van de docent. De professional is automatisch voorzitter van een werkgroepje met jongere. Andersom komt ook voor. We willen...

lees meer

Taalgebruik; we gebruiken ‘we’

Bij de voorliggende vaardigheid ‘samen beslissen’ hoort een bepaald gedrag. Dit toont dat de gekozen houding en benodigde vaardigheden serieus worden opgevolgd in houding en gedrag. Als je samen over zaken wilt beslissen is het van groot belang dat er...

lees meer