Communicatie met jongeren

Jongeren gaan vaak te werk volgens het mechanisme ‘Eerst zien en doen, dan pas denken’. Dat is niet zo maar te corrigeren of te veranderen. Hun hersenen zijn vaak nog volop in ontwikkeling. Houd er dus simpelweg rekening mee bij je instructies en begeleiding. Een autoritatieve stijl werkt in de opvoeding het beste en ook in relatie met je leerling. Dat wil zeggen dat je betrokkenheid toont, duidelijke afspraken maakt en regels hanteert, beslissingen uitlegt en goed gedrag aanmoedigt. Je slaagt erin om het gedrag van de leerling te belonen of af te keuren, maar niet de leerling als persoon.

Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over een bepaalde vaardigheid of kennis die vereist is. Wil je meer items lezen die over het aspect ‘kennis en vaardigheden’ gaan dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Samen beslissen
Transparant
Zelfreflectie
Bepaal je rol samen met jongere
Bepaal het doel van jongerenparticipatie
Betrokkenheid i.p.v. motivatie
Puberbrein aan..!
Zelfbeeld
Verantwoordelijkheid

Verdieping
Wil je je graag na het lezen van dit item verder verdiepen in items die vanuit deze vaardigheden verder ingaan op toe te passen tips & trics? Lees dan deze items eens door
Terugkoppeling
Doel = Deal!

Stapje terug
Ben je benieuwd welke houding er hoort bij dit item over de vaardigheid ‘Communicatie met jongeren’ ? Lees dan eerst nog even dit item.
Open en eerlijk

Een goed begin is het halve werk
Wil je je graag nog even verdiepen in de achtergrondinformatie rondom het centrale onderwerp van dit portal, de voortijdige schooluitval en hoe jongerenparticipatie hierin een positieve bijdrage kan leveren middels het aannemen van de juiste houding, het bezitten van de juiste vaardigheden/kennis, het vertonen van het gewenste gedrag en het toepassen van de meest geschikte werkvormen? Lees dan eerst de achtergronditems die we HIER voor je verzameld hebben

Relevante onderwerpen

Zelfreflectie

Introspectie of zelfreflectie is een activiteit waarbij de eigen gedachten, gevoelens en herinneringen tot onderwerp van overdenking gemaakt worden. Reflecteren, of reflectie, is het doorgronden en herkennen van processen die bewust en onbewust plaatsvinden binnen de eigen psyche. Meer over...

lees meer

Betrokkenheid i.p.v. motivatie

Motivatie bij jongeren fluctueert en is in ontwikkeling want: Er zijn verschillende vormen van motivatie: – Demotivatie (door negatieve ervaring) – Niet gemotiveerd (a-motivatie) – Extrinsieke motivatie 1. Motivatie door externe factoren (Beloning of straf). 2. Gecontroleerde motivatie (Verwachtingen of...

lees meer

Verantwoordelijkheid

Verantwoordelijkheid, een term die veelvuldig gebruikt wordt. Vaak wordt daarmee bedoeld dat het weloverwogen, doordacht en veilig is. Wie zich verantwoordelijk gedraagt, doet geen ondoordachte dingen, heeft geen impulsieve uitspattingen maar is serieus, maakt keuzes op basis van logische redeneringen....

lees meer