Bepaal je rol samen met jongere

Als je een gezamenlijk doel hebt bepaalt en dit door een gelijkwaardige samenwerking wilt bereiken, is het belangrijk om te bepalen wie wat doet, maar ook hoe je je tot elkaar verhoudt. Wat doet de jongere zelf en welke rol heeft hij/zij van jou nodig. Veel professionals vergeten dit. Zij werken gelijkwaardig samen, maar bepalen van moment tot moment welke rol zij in nemen t.o.v. de jongere. De ene keer ondersteunen, dan helpend, soms coachend en af en toe corrigerend. De jongere voelt dat de professional zijn/haar rol aanpast op basis van de professionele inschatting van dat moment en gaat zich als een client, leerling, pupil gedragen. De gelijkwaardigheid in de samenwerking met jongeren verdwijnt hierdoor. Dus, stel samen de rollen vast, maak die heel expliciet en evalueer die rol regelmatig.

Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over een bepaalde vaardigheid of kennis die vereist is. Wil je meer items lezen die over het aspect ‘kennis en vaardigheden’ gaan dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Samen beslissen
Transparant
Zelfreflectie
Communicatie met jongeren
Bepaal het doel van jongerenparticipatie
Betrokkenheid i.p.v. motivatie
Puberbrein aan..!
Zelfbeeld
Verantwoordelijkheid

Verdieping
Wil je je graag na het lezen van dit item verder verdiepen in items die vanuit deze vaardigheden verder ingaan op toe te passen tips & trics? Lees dan deze items eens door.
Terugkoppeling
Doel = Deal!

Stapje terug
Ben je benieuwd welke houding er hoort bij dit item over vaardigheden? Lees dan eerst nog even dit item.
Open en eerlijk

Een goed begin is het halve werk
Wil je je graag nog even verdiepen in de achtergrondinformatie rondom het centrale onderwerp van dit portal, de voortijdige schooluitval en hoe jongerenparticipatie hierin een positieve bijdrage kan leveren middels het aannemen van de juiste houding, het bezitten van de juiste vaardigheden/kennis, het vertonen van het gewenste gedrag en het toepassen van de meest geschikte werkvormen? Lees dan eerst de achtergronditems die we HIER voor je verzameld hebben

Relevante onderwerpen

Verantwoordelijkheid

Verantwoordelijkheid, een term die veelvuldig gebruikt wordt. Vaak wordt daarmee bedoeld dat het weloverwogen, doordacht en veilig is. Wie zich verantwoordelijk gedraagt, doet geen ondoordachte dingen, heeft geen impulsieve uitspattingen maar is serieus, maakt keuzes op basis van logische redeneringen....

lees meer

Betrokkenheid i.p.v. motivatie

Motivatie bij jongeren fluctueert en is in ontwikkeling want: Er zijn verschillende vormen van motivatie: – Demotivatie (door negatieve ervaring) – Niet gemotiveerd (a-motivatie) – Extrinsieke motivatie 1. Motivatie door externe factoren (Beloning of straf). 2. Gecontroleerde motivatie (Verwachtingen of...

lees meer

Puberbrein aan..!

“De context en de motivatie zijn bepalend voor de manier waarop het puberbrein reageert. Je kunt hierbij denken aan de aanwezigheid van leeftijdsgenoten, de instructie van een taak of het nut en belang dat het uitvoeren van een taak voor...

lees meer