Bepaal je doelgroep

Als we de mening of expertise zoeken van jongeren, dan vragen we vaak de mening van alle jongeren. We willen immers geen jongere buitensluiten. Het nadeel hiervan is dat jongeren zich niet aangesproken voelen (je vraag toch iedereen) en nauwelijks of heel kort reageren. Je kunt dit ondervangen door op zoek te gaan naar je experts. Jongeren die heel goed zijn in dat waar jij naar zoekt. Die jongeren voelen zich aangesproken en gaan actief participeren. Je kunt voorkomen dat je hiermee jongeren uit sluit door (naast het benaderen van een specifieke groep jongeren, je oproep openbaar te delen via social media of narrowcasting oid). Je kunt ook samen met de inmiddels actieve jongeren een plan maken om de overige jongeren te bereiken. Als je de jongeren benaderd als expert, gaan ze participeren en geloof jij in de kracht van jongeren, daarom staat het item bij ‘geloof in de competenties van jongeren’.

Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over het toepassen van een bepaalde tip & truc om iets voor elkaar te krijgen in iemand zijn/haar gedrag. Wil je meer items lezen die je tips & trics geven hierover dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Taalgebruik; we gebruiken ‘we’
Samen bepalen van procedures en participatievormen
Verdeel rollen en taken op basis van competenties
Terugkoppeling
Doel = Deal!
Tijd? Nee! Expertise? Ja!
Jongeren bevragen? Timing is king!
Faseren
Jongeren ter verantwoording roepen
Afspraken. Nakomen of bijstellen?

Verdieping
Wil je je graag na het lezen van dit item verder verdiepen in items die verder ingaan op bijbehorende werkvormen? Lees dan dit item eens door.
ABC-methode

Stapje terug
Ben je benieuwd welke vaardigheden of benodigde kennis er gevraagd worden bij dit item over gedrag? Lees dan eerst nog even onderstaande items.
Betrokkenheid i.p.v. motivatie
Puberbrein aan..!
Zelfbeeld

Een goed begin is het halve werk
Wil je je graag nog even verdiepen in de achtergrondinformatie rondom het centrale onderwerp van dit portal, de voortijdige schooluitval en hoe jongerenparticipatie hierin een positieve bijdrage kan leveren middels het aannemen van de juiste houding, het bezitten van de juiste vaardigheden/kennis, het vertonen van het gewenste gedrag en het toepassen van de meest geschikte werkvormen? Lees dan eerst de achtergronditems die we HIER voor je verzameld hebben

 

Relevante onderwerpen

Faseren

Jongeren worden vaak gevraagd als projecten, activiteiten of (beleids)plannen al behoorlijk ver uitgewerkt zijn. Het idee hierachter is dat we jongeren dan zo concreet mogelijke vragen kunnen stellen. Maar jongeren beginnen hierdoor met een achterstand t.o.v. de adviesvrager. Die heeft...

lees meer

Doel = Deal!

Vaak werken we met jongeren samen en hebben we een verborgen doel. Ik wil dat je weer naar school gaat, ik wil dat je inzicht krijgt, je gedrag verandert, etc. Jongeren voelen dan vaak dat er geen gelijkwaardige samenwerking is...

lees meer

Verdeel rollen en taken op basis van competenties

In de samenwerking met jongeren verdelen we verantwoordelijkheden vaak op basis van de rollen die we innemen. De student leert iets van de docent. De professional is automatisch voorzitter van een werkgroepje met jongere. Andersom komt ook voor. We willen...

lees meer