Bepaal je doelgroep
Als we de mening of expertise zoeken van jongeren, dan vragen we vaak de mening van alle jongeren. We willen immers geen jongere buitensluiten. Het nadeel hiervan is dat jongeren zich niet aangesproken voelen (je vraag toch iedereen) en nauwelijks of heel kort reageren. Je kunt dit ondervangen door op zoek te gaan naar je experts. Jongeren die heel goed zijn in dat waar jij naar zoekt. Die jongeren voelen zich aangesproken en gaan actief participeren. Je kunt voorkomen dat je hiermee jongeren uit sluit door (naast het benaderen van een specifieke groep jongeren, je oproep openbaar te delen via social media of narrowcasting oid). Je kunt ook samen met de inmiddels actieve jongeren een plan maken om de overige jongeren te bereiken. Als je de jongeren benaderd als expert, gaan ze participeren en geloof jij in de kracht van jongeren, daarom staat het item bij ‘geloof in de competenties van jongeren’.
Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over het toepassen van een bepaalde tip & truc om iets voor elkaar te krijgen in iemand zijn/haar gedrag. Wil je meer items lezen die je tips & trics geven hierover dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Taalgebruik; we gebruiken ‘we’
Samen bepalen van procedures en participatievormen
Verdeel rollen en taken op basis van competenties
Terugkoppeling
Doel = Deal!
Tijd? Nee! Expertise? Ja!
Jongeren bevragen? Timing is king!
Faseren
Jongeren ter verantwoording roepen
Afspraken. Nakomen of bijstellen?
Verdieping
Wil je je graag na het lezen van dit item verder verdiepen in items die verder ingaan op bijbehorende werkvormen? Lees dan dit item eens door.
ABC-methode
Stapje terug
Ben je benieuwd welke vaardigheden of benodigde kennis er gevraagd worden bij dit item over gedrag? Lees dan eerst nog even onderstaande items.
Betrokkenheid i.p.v. motivatie
Puberbrein aan..!
Zelfbeeld
Een goed begin is het halve werk
Wil je je graag nog even verdiepen in de achtergrondinformatie rondom het centrale onderwerp van dit portal, de voortijdige schooluitval en hoe jongerenparticipatie hierin een positieve bijdrage kan leveren middels het aannemen van de juiste houding, het bezitten van de juiste vaardigheden/kennis, het vertonen van het gewenste gedrag en het toepassen van de meest geschikte werkvormen? Lees dan eerst de achtergronditems die we HIER voor je verzameld hebben
Relevante onderwerpen
Verdeel rollen en taken op basis van competenties
In de samenwerking met jongeren verdelen we verantwoordelijkheden vaak op basis van de rollen die we innemen. De student leert iets van de docent. De professional is automatisch voorzitter van een werkgroepje met jongere. Andersom komt ook voor. We willen...
lees meerAfspraken. Nakomen of bijstellen?
Afspraak is afspraak. Iedereen heeft dit wel eens geroepen of tegen zich horen roepen door iemand anders. Erg gewichtig natuurlijk maar moeten we het zo zwart-wit bekijken als dat het klinkt of is er plaats voor nuance? Kortom; moeten we...
lees meerTaalgebruik; we gebruiken ‘we’
Bij de voorliggende vaardigheid ‘samen beslissen’ hoort een bepaald gedrag. Dit toont dat de gekozen houding en benodigde vaardigheden serieus worden opgevolgd in houding en gedrag. Als je samen over zaken wilt beslissen is het van groot belang dat er...
lees meer