Bepaal het doel van jongerenparticipatie

Vaak werken we met jongeren samen en hebben we een verborgen doel. Ik wil dat je weer naar school gaat, ik wil dat je inzicht krijgt, je gedrag verandert, etc. Jongeren voelen dan vaak dat er geen gelijkwaardige samenwerking is en gaan zich calimero gedragen. Als je jouw doelen en dat van de jongere open bespreekt een gezamenlijk doel formuleert, dan kan dat gezamenlijke doel de basis zijn van de deal die je met jongeren maakt. Dit gaan we doen, dat doe jij, dat doe ik, we communiceren zo, dit is jouw rol, dit die van mij, we roepen elkaar zo ter verantwoording, als iets niet lukt, dan doen we dit, etc.

Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over een bepaalde vaardigheid of kennis die vereist is. Wil je meer items lezen die over het aspect ‘kennis en vaardigheden’ gaan dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Samen beslissen
Transparant
Zelfreflectie
Communicatie met jongeren
Bepaal je rol samen met jongere
Betrokkenheid i.p.v. motivatie
Puberbrein aan..!
Zelfbeeld
Verantwoordelijkheid

Verdieping
Wil je je graag na het lezen van dit item verder verdiepen in items die vanuit deze vaardigheden verder ingaan op toe te passen tips & trics? Lees dan deze items eens door.
Terugkoppeling
Doel = Deal!

Stapje terug
Ben je benieuwd welke basishouding er hoort bij dit item over vaardigheden? Lees dan eerst nog even dit item.
Open en eerlijk

Een goed begin is het halve werk
Wil je je graag nog even verdiepen in de achtergrondinformatie rondom het centrale onderwerp van dit portal, de voortijdige schooluitval en hoe jongerenparticipatie hierin een positieve bijdrage kan leveren middels het aannemen van de juiste houding, het bezitten van de juiste vaardigheden/kennis, het vertonen van het gewenste gedrag en het toepassen van de meest geschikte werkvormen? Lees dan eerst de achtergronditems die we HIER voor je verzameld hebben

Relevante onderwerpen

Betrokkenheid i.p.v. motivatie

Motivatie bij jongeren fluctueert en is in ontwikkeling want: Er zijn verschillende vormen van motivatie: – Demotivatie (door negatieve ervaring) – Niet gemotiveerd (a-motivatie) – Extrinsieke motivatie 1. Motivatie door externe factoren (Beloning of straf). 2. Gecontroleerde motivatie (Verwachtingen of...

lees meer

Verantwoordelijkheid

Verantwoordelijkheid, een term die veelvuldig gebruikt wordt. Vaak wordt daarmee bedoeld dat het weloverwogen, doordacht en veilig is. Wie zich verantwoordelijk gedraagt, doet geen ondoordachte dingen, heeft geen impulsieve uitspattingen maar is serieus, maakt keuzes op basis van logische redeneringen....

lees meer

Samen beslissen

Uitgaande van de voorliggende houding, te weten gelijkwaardigheid, vraagt deze houding om een aantal vaardigheden die er voor moeten zorgen dat jongerenparticipatie op een goede manier zich kan ontwikkelen. Een belangrijke vaardigheid is ‘Samen beslissen’ Dit betekent simpelweg dat iedereen...

lees meer