ABC-methode
De ABC-methode, ontwikkeld door Travers Welzijn staat voor Actie op maat, Beslissen op maat en Communicatie op maat. Hoewel de letters elk voor een eigen voorwaarde staan, moet worden opgemerkt dat de A(ctie), B(eslissen) en C(ommunicatie) niet los van elkaar gezien kunnen worden. Ze ondersteunen en versterken elkaar en creëren samen een participatiecultuur. Kortom: je kunt niet op één van de drie voorwaarden inzetten. Alle voor-waarden heb je nodig om de betrokkenheid van jongeren te stimuleren en te onderhouden, zodat zij gaan en blijven participeren.
Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over een bepaalde werkvorm. Wil je meer items lezen die over het aspect ‘vormen’ gaan dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Intervisie
Leerlingen-/studentenraad
Socratische gespreksvoering
Ik vind…want…dus…
Participatie moet passen
Voorwaarden stellen en ze borgen doe je samen
Stapje terug
Ben je benieuwd welk gedrag er vereist is om deze werkvorm toe te passen? Lees dan eerst nog even deze items.
Tijd? Nee! Expertise? Ja!
Bepaal je doelgroep
Jongeren bevragen? Timing is king!
Faseren
Een goed begin is het halve werk
Wil je je graag nog even verdiepen in de achtergrondinformatie rondom het centrale onderwerp van dit portal, de voortijdige schooluitval en hoe jongerenparticipatie hierin een positieve bijdrage kan leveren middels het aannemen van de juiste houding, het bezitten van de juiste vaardigheden/kennis, het vertonen van het gewenste gedrag en het toepassen van de meest geschikte werkvormen? Lees dan eerst de achtergronditems die we HIER voor je verzameld hebben
Relevante onderwerpen
Voorwaarden stellen en ze borgen doe je samen
Bekend zijn de inspraakavonden waar voornamelijk volwassenen op afkomen of de enquêtes die nauwelijks door jongeren worden ingevuld. We kennen ook de pizza-bijeenkomsten of de thema-avonden met een bekende artiest die de jeugd wel moet aanspreken. Vol enthousiasme worden er...
lees meerSocratische gespreksvoering
In de snelheid van de dagelijkse omgang praten we vaak langs elkaar heen. Soms geeft dat niet, maar wel als we dénken elkaar begrepen te hebben (terwijl het niet zo is) en dan op basis van een onjuist beeld gaan...
lees meerParticipatie moet passen
Leerlingen/studentenparticipatie voelt voor leerlingen/studenten vaak als een kunstje. We mogen nergens over meepraten, maar over dit onderwerp opeens wel. Participatie is daarom pas echt sterk wanneer het regelmatig terug komt en onderdeel is van de cultuur van een onderwijsinstelling. Het...
lees meer