ABC-methode

De ABC-methode, ontwikkeld door Travers Welzijn staat voor Actie op maat, Beslissen op maat en Communicatie op maat. Hoewel de letters elk voor een eigen voorwaarde staan, moet worden opgemerkt dat de A(ctie), B(eslissen) en C(ommunicatie) niet los van elkaar gezien kunnen worden. Ze ondersteunen en versterken elkaar en creëren samen een participatiecultuur. Kortom: je kunt niet op één van de drie voorwaarden inzetten. Alle voor-waarden heb je nodig om de betrokkenheid van jongeren te stimuleren en te onderhouden, zodat zij gaan en blijven participeren.

Meer over dit thema
Dit item gaat voornamelijk over een bepaalde werkvorm. Wil je meer items lezen die over het aspect ‘vormen’ gaan dan adviseren wij je de volgende items zeker ook eens te lezen.
Intervisie
Leerlingen-/studentenraad
Socratische gespreksvoering
Ik vind…want…dus…
Participatie moet passen
Voorwaarden stellen en ze borgen doe je samen

Stapje terug
Ben je benieuwd welk gedrag er vereist is om deze werkvorm toe te passen? Lees dan eerst nog even deze items.
Tijd? Nee! Expertise? Ja!
Bepaal je doelgroep
Jongeren bevragen? Timing is king!
Faseren

Een goed begin is het halve werk
Wil je je graag nog even verdiepen in de achtergrondinformatie rondom het centrale onderwerp van dit portal, de voortijdige schooluitval en hoe jongerenparticipatie hierin een positieve bijdrage kan leveren middels het aannemen van de juiste houding, het bezitten van de juiste vaardigheden/kennis, het vertonen van het gewenste gedrag en het toepassen van de meest geschikte werkvormen? Lees dan eerst de achtergronditems die we HIER voor je verzameld hebben

Relevante onderwerpen

Ik vind…want…dus…

Een gesprektechniek binnen de ABC methode is  ‘ik vind-want-dus?’. Door deze manier van reageren vaak toe te passen, maak je het onderdeel van je standaard communicatie met jongeren. Deze manier van communiceren wordt dan vaak door jongeren overgenomen in hun...

lees meer

Leerlingen-/studentenraad

Een leerlingenraad behartigt de belangen van leerlingen. Veelal gaat het hier om een raadsorgaan verbonden aan een middelbare school. Een dergelijke raad bestaat doorgaans uit door leerlingen gekozen of benoemde vertegenwoordigers. Er bestaan echter ook vrijwillige, niet-verkozen leerlingenraden. In een...

lees meer

Socratische gespreksvoering

In de snelheid van de dagelijkse omgang praten we vaak langs elkaar heen. Soms geeft dat niet, maar wel als we dénken elkaar begrepen te hebben (terwijl het niet zo is) en dan op basis van een onjuist beeld gaan...

lees meer