# Nieuws

Handvatten voor dit platform
Samen werken aan je toekomst…..dat is waar het om gaat….de toekomst… Onderzoek laat zien dat een hoge mate van betrokkenheid van jongeren bij school of de opleiding de kans op voortijdig schoolverlaten verkleint. Via deze website kun je alle informatie...
Lees meer
Faseren
Jongeren worden vaak gevraagd als projecten, activiteiten of (beleids)plannen al behoorlijk ver uitgewerkt zijn. Het idee hierachter is dat we jongeren dan zo concreet mogelijke vragen kunnen stellen. Maar jongeren beginnen hierdoor met een achterstand t.o.v. de adviesvrager. Die heeft...
Lees meer
Voorwaarden stellen en ze borgen doe je samen
Bekend zijn de inspraakavonden waar voornamelijk volwassenen op afkomen of de enquêtes die nauwelijks door jongeren worden ingevuld. We kennen ook de pizza-bijeenkomsten of de thema-avonden met een bekende artiest die de jeugd wel moet aanspreken. Vol enthousiasme worden er...
Lees meer
Participatie moet passen
Leerlingen/studentenparticipatie voelt voor leerlingen/studenten vaak als een kunstje. We mogen nergens over meepraten, maar over dit onderwerp opeens wel. Participatie is daarom pas echt sterk wanneer het regelmatig terug komt en onderdeel is van de cultuur van een onderwijsinstelling. Het...
Lees meer
ABC-methode
De ABC-methode, ontwikkeld door Travers Welzijn staat voor Actie op maat, Beslissen op maat en Communicatie op maat. Hoewel de letters elk voor een eigen voorwaarde staan, moet worden opgemerkt dat de A(ctie), B(eslissen) en C(ommunicatie) niet los van elkaar...
Lees meer
Ik vind…want…dus…
Een gesprektechniek binnen de ABC methode is  ‘ik vind-want-dus?’. Door deze manier van reageren vaak toe te passen, maak je het onderdeel van je standaard communicatie met jongeren. Deze manier van communiceren wordt dan vaak door jongeren overgenomen in hun...
Lees meer